Pàgines

dimecres, 20 de juny de 2012

DOCUMENTA 5

Enguany se celebra la 13ª edició de la Documenta. Ja tindrem temps de parlar-ne, però és un bon moment per recordar la que potser ha estat la més important de les que fins ara s'han celebrat a la ciutat alemanya de Kassel, l'èxit de la qual va ser cuinat no per cap cuiner sinó pel curator i mestre de curators Harald Szeeman: Documenta 5, que passarà a la història com una de les exposicions internacionals més importants de les darreres dècades.


Joseph Beuys en plena acció a la Documenta 5 de 1972

Considerada actualment com la primera gran exposició-espectacle, va comptar amb la participació d'artistes com Marcel Broodthaers, Christian Boltanski, Arnulf Rainer, Gordon Matta-Clark, Claes Oldenburg, Gerhard Richter, Ed Ruscha (que, a més, va dissenyar la portada del catàleg que es va editar en format d'arxivador i que ha esdevingut una peça de col·leccionista; per cert, en tenim un exemplar disponible a Caixaforum).


Tenim un exemplar del catàleg a Laie CaixaForum
 Entre molts d'altres participants, Joseph Beuys hi va instal·lar la seva Oficina d'Informació, on es debatien temes amb els visitants. L'últim dia, va lluitar en un combat de boxa per a la Democràcia Directa. L'octubre del mateix any, Beuys, professor de l'Acadèmia d'Art de Düsseldorf, va ser acomiadat sense previ avís, però aquesta és una altra història.

El realitzador belga Jef Cornelis, autor de més de 200 documentals sobre arquitectura, literatura i art, ha realitzat DOCUMENTA 5, dins la col·lecció "Arxius", especialitzada en exposicions històriques i pràctiques curatorials, la qual ens ofereix materials i imatges de referència en el camp creixent de la investigació, els estudis curatorials i les exposicions històriques.


Fotograma del documental Documenta 5 de Jef Cornelis

El documental de Cornelis (durada 54') mostra les diferents seccions ("Museu de l'Artista", "Mitologies individuals", etc) i els seus protagonistes. És alhora un informe sobre les tendències que marquen la pauta de l'època, així com una aproximació al fenomen d'una Documenta, que qüestiona les definicions de "fabricant" d'exposició, de l'artista, de l'exposició, i de l'art contemporani.

Pep, de Laie CaixaForum